tirsdag den 29. januar 2013

Hey, You, See, Here!

I arbejdet med Google docs er det klart for mig at det rummer et stort potentiale på to fronter. Jeg vil se bort fra "fascinationskraften" i IT-mediet som sådan!

1)
Dels som et mere forpligtende medie i forhold til mundtlige oplæg, som forpligtende instans for elever i gruppearbejde og som et medie der kan gøre elevernes stof til deres eget. Jeg skal ikke som i en tavlebaseret undervisning være så fokuseret på, om det der kommer op nu også er det præcist korrekte i forhold til min undervisning. Her har jeg som lærer ofte været i en situation hvor eleverne forsøger at "gætte" svar på spørgsmålene som jeg vil have dem, fremfor at diskutere stoffet eller komme med alternative vinkler. I et deledokument vil der være mulighed for løbende at redigere og kommentere på elevernes input, og derved have dem med hele vejen.

2) 
Dels som en portefølje over undervisningen som jeg som lærer selv kan sikre hænger sammen meningsfuldt. Jeg har set notater på elevernes computere der ikke hænger korrekt sammen, hvilket dels kan skyldes notatteknik, dels min egen undervisnings struktur og progression.

De åbenlyse ulemper ved systemet udover det tekniske, er at det er især styrker elevernes kollektive arbejde, men i mindre grad "udfordrer den enkelte". Desuden kræver anvendelsen af docs. nok i høj grad en systematisering for at kunne lykkes og give eleverne en oplevelse af, at det giver et bedre udbytte. For det er jo i sidste ende det det hele handler om ik´

Ingen kommentarer:

Send en kommentar